Social fobi

Aftonbladets TEST (8 maj 1999)
Rädd för att:
1. Använda en offentlig telefon. Ja, det är jag verkligen!
2 . Delta i ett litet grupparbete. Beror på gruppmedlemmarna. Men ja, lite?
3. Äta offentligt. Ja.
4. Dricka offentligt. Inte lika?
5. Tilltala en chefsperson. Beror på chefspersonens personlighet. Men oftast inte.
6. Agera inför åskådare/åhörare. Förr var jag inte ett dugg rädd för det, nu känner jag panik när jag ska prata inför grupp?
7. Gå på en bjudning. Ja!!
8. Arbeta när någon iakttar dig. Ja!
9. Skriva när någon iakttar dig. Ja, jag kan inte skriva när någon tittar på, kan inte koncentrera mig alls?
10. Ringa någon du inte känner väl. Herregud ja! Jag har verkligen telefonfobi, skjuter på samtalet flera dar eller ringer aldrig, laddar i timmar om jag måste. Jag hatar att ringa!!
11. Tala ?ansikte mot ansikte? med någon du inte känner väl. Ja, oftast.
12. Möta främlingar. Ja!!! Hemskt!!
13. Urinera på offentlig toalett. JA!!! Aldrig i livet att jag ens går in på en offentlig toalett!!
14. Gå in i ett rum när andra redan satt sig. Ja, speciellt om jag verkligen ?kommer för sent? till något. Det är hemskt jobbigt.
15. Vara i centrum för uppmärksamhet. Om det finns risk att jag kan bli kritiserad för något, vilket det nästan alltid gör. Så ja.
16. Tala oförberedd på ett möte. Beror på vilket möte. Men oftast går det bättre om jag är oförberedd, jag hinner inte jaga upp mig, tänka på hur jobbigt det kan bli?
17. Göra ett anlags/kunskapstest. Ja, i alla fall om jag måste visa upp resultaten för någon annan?
18. Uttrycka ogillande eller avvikande mening inför någon du inte känner. Nja, snarare inför personer jag känner, min inte så jättenära?
19. Se någon du inte känner ?rakt i ögonen?. Ja, men här gäller samma sak som vid frågan ovan. Jag har svårt att se halvbekanta människor i ögonen?
20. Avge muntlig rapport inför grupp. Usch, det är jobbigt, speciellt om jag inte kan ämnet tio gånger bättre än alla andra?
21. Försöka lära känna någon för att uppnå en intim relation. Jag trodde aldrig att det skulle hända, men på något sätt kändes det helt naturligt. Jag var nervös, men kände mig ändå säker med honom. Mer än så vill jag inte säga?
22. Lämna tillbaka varor i en affär för att få tillbaka pengar. Nej, det kan jag väl tänka mig att göra.
23. Ordna en bjudning. Ja!!
24. Stå emot en pockande försäljare. Nej, det brukar faktiskt vara ganska roligt, i alla fall om jag är på bra humör?

Hjärtklappning ? Ja.
Skakningar, darrningar ? Ja, mycket.
Svettningar ? Ja, också mycket.
Muskelspänning - Ja. Ständigt spänd.
Muntorrhet ? Ofta.
Yrsel ? Ibland.
Huvudvärk ? Det händer?
Andnöd ? Ja, men jag brukar tvinga mig själv att låta bli att hyperventilera?
Tryck över bröstet ? Det händer?
Social fobi förekommer ofta tillsammans med låg självkänsla och en rädsla för kritik. Depression är också vanligt tillsammans med social fobi.
Man kan också drabbas av en fixering vid sitt utseende. Att man är ful och att man inte duger som man är. Det finns olika siffror på hur vanlig social fobi är. Det varierar från 2-4% till 13-16%. Den lägre siffran gäller förmodligen för den generaliserade formen och den högre för den mer specifika.


Ja, man kan nog säga att jag har social fobi. Den blir bara värre och värre...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0