Varför måste vi jämföra?!

Varför vill vi människor alltid jämföra allt? Om jag har fallit i trappan och stukat ena handleden så är ditt enda sätt att visa förståelse genom att påpeka att du minsann ramlade härom veckan och BRÖT ARMEN! Typ. Varför måste vi alltid göra så? Eller omvänt: Om jag fallit och brutit armen och du "bara" stukat handleden så måste du påpeka att du är sååå glad att det "inte var värre", att du inte hade sån otur som jag... Ja, visst... Det är väl skönt för dig att du inte råkat lika illa ut som jag, men hur roligt tror du det är att höra det egentligen? När du jämför... Det där "det kunde lika gärna ha varit jag" förs ju automatiskt över på mig då... Det kunde lika gärna ha varit jag som klarade mig undan med en stukning. Men nu gjorde jag inte det, och då är det inte så roligt att hela tiden bli påmind om hur bra det kunde ha gått...


Varför kan vi inte mötas som olika individer med olika upplevelser men på samma plan??! Varför kan inte jag få berätta om mina upplevelser och få din sympati för att sedan byta fokus och prata om dig? Varför skulle det ena vara "intressantare" än det andra, varför skulle vi alls behöva jämföra våra upplevelser? Alla människor är ju unika, och vi upplever saker på olika sätt. Så även om jag skulle ha råkat ut för precis samma sak som du, så skulle våra upplevelser ändå vara olika...


Det är skönt att veta att man inte är ensam i sin jobbiga situation. Men det gäller att hitta en balans... Jag vill inte vara ett ufo. Men jag vill heller inte vara någons kopia! Allt som oftast skapar människors "respons" känslor av båda karaktärerna...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0