Hur fan skulle jag kunna göra det?!

Folk säger åt mig att jag ska skärpa mig och att jag ska ta mitt förnuft till fånga när fobin visar sig. Men det är inte så lätt, eftersom jag inte har något förnuft att använda mig av i ångestsituationer. Att säga att jag ska ta mig i kragen och skärpa mig... det är som att säga åt en person med Alzheimer att sluta glömma... Eller att be en med Parkinsons att skärpa sig och sluta skaka... Vissa saker kan man inte styra över själv. Så är det bara.


Jag är inte ute efter att provocera. Jag vill inte bli särbehandlad eller uppmärksammad, jag vill inte att folk ska tycka synd om mig. Det jag önskar är bara att folk skall sluta be mig ta förnuftet till fånga hela tiden. För det är i alla fall ingen mening med det. Nej, jag är absolut inte ute efter att få uppmärksamhet och att folk ska tycka synd om mig, bara att människor omkring mig ska förstå och acceptera att jag är som jag är. Att jag själv inte kan styra och bestämma över mina "hjärnspöken".


Jag vet själv att det jag oroar mig för är en världslig sak och att det finns så mycket värre saker som kan inträffa. Ibland får jag dåligt samvete över att jag ens har mage att noja över det jag gör, men som sagt är det inget jag själv kan styra över. Orsaken till mina "feltankar" vet jag inte. Jag vet inte varför jag tänker och reagerar som jag gör... Tyvärr. Hade jag vetat det hade det nog varit enklare att både förklara och förstå själv...


Kommentarer
Postat av: Anne

tack för dina ord i min blogg och tack för omtanken!



Hoppas du kan acceptera dig själv en dag med eller utan dina fobier!



kram kram

anne

2008-09-26 @ 21:13:11
URL: http://annenord.blogg.se/
Postat av: elsa

det visar bara fokls okunskap. människor har inte koll på vad det innebär att lida av någon tvångstanke, eller psykis sjukdom. det är så mycket enklare att förstå sig på parkinson. för en utomståeende är det därför lätt att misstolka psykiska problem. de tror att det "bara" är att skärpa sig. men ack så fel de har. det bästa man kan göra i sådanna situationer är att försöka förklara, fast det borde inte vara nödvändigt..

kramar

2008-09-27 @ 08:56:12
URL: http://spaderdam.blogg.se/
Postat av: Malin

Hjärtat, jag förstår exakt hur du känner dig. efter att ha levt med panikångest o social fobi i över 25 år så är jag helt med dig i dina tankegångar. Dessvärre, hjärtat, så vet jag också att det är tankebanorna som kan hjälpa dig i framtiden. Det jag skulle rekommendera dig är att gå på en kognetiv terapi. Jag trodde aldrig själv på den utvägen utan trodde precis som dig att det är något som händer "utanför" mitt ansvar, mina önskningar och mitt förstånd. Jag var helt säker på att med hjälp av tabletter så skulle jag gå vidare i mitt liv. FEL. Även om du inte tror det nu, (jag gjorde det INTE) så är det livsinställningen det beror på...

Tänker på dig och behöver du, vet du vad jag finns. Puss å kram

2008-09-28 @ 14:50:26
URL: http://[email protected]
Postat av: Malin

Hjärtat, jag förstår exakt hur du känner dig. efter att ha levt med panikångest o social fobi i över 25 år så är jag helt med dig i dina tankegångar. Dessvärre, hjärtat, så vet jag också att det är tankebanorna som kan hjälpa dig i framtiden. Det jag skulle rekommendera dig är att gå på en kognetiv terapi. Jag trodde aldrig själv på den utvägen utan trodde precis som dig att det är något som händer "utanför" mitt ansvar, mina önskningar och mitt förstånd. Jag var helt säker på att med hjälp av tabletter så skulle jag gå vidare i mitt liv. FEL. Även om du inte tror det nu, (jag gjorde det INTE) så är det livsinställningen det beror på...

Tänker på dig och behöver du, vet du vad jag finns. Puss å kram

2008-09-28 @ 14:50:48
URL: http://[email protected]
Postat av: Jennie

KRAM!

2008-10-02 @ 16:01:42
Postat av: Anonym

ja, hur sjutton skall man kunna lyfta sig själv i håret???

2008-10-04 @ 13:44:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0