Lucia

Den 13 december... Luciadagen... Får mig att tänka tillbaka på barndomen, luciafirandet på dagis där alla flickor hade luciakronor. Även jag. Jag tror det var vid det årliga luciatågandet 1990 som jag vägrade att vara lucia och istället krävde av mina föräldrar att få vara vampyr istället... Jag visste knappt vad en vampyr var för något, men... Eller... Fråga mig inte varför jag så gärna ville vara vampyr, för det vet jag inte. Visste jag förmodligen inte ens då...
  Men vampyrer passar inte i luciatåg. Det blev vit klänning och glitter och elektrisk luciakrona... Luciasånger och föräldrar som hänfört beundrade sina små underverk... Jag minns att jag tittade efter mina föräldrar men inte såg dem i mörkret.

Senare blev det fika. En lussebulle som jag inte orkade äta upp, en pepparkaka... Förmodligen fick de vuxna kaffe. Förmodligen fick vi barn saft. Förmodligen, men det är inget jag har något minne av...

Jag minns luciadagen 1989. Jag hade röda strumpbyxor på mig och på morgonen var det något slags luciafirande i bygdegården bredvid skolan och dagiset... Jag minns att fröken Anita tog med mig dit. Och jag minns att jag - fråga inte hur det gick till - hamnade på scenen tillsammans med de JÄTTESTORA barnen, de som gick på LEKIS! 
  Jag minns att dagen var lång, jag reflekterade över hur lååånga dagarna var. Och jag längtade efter mamma och pappa.

I år har jag inte sjungit luciasånger (trots att jag hade täkt göra det för älskade M). I år har jag inte ätit någon lussebulle, inte ännu - men det ska jag göra innan dagen är slut har jag bestämt. Jag bakade igår, och nu har vi lussebullar så det räcker ett tag, M och jag... 

Det regnar. Och jag är nog världens knäppaste människa, men... jag är ganska glad för det. Den förbannade snön kom ju ovanligt sent i år, för några dagar sedan. Och... Det kändes inte alls roligt! Jag vill inte ha snö! Jag vill inte ha vinter! Jag vill inte ha denna kyla som äter sig in i märgen och sedan är omöjlig att bli av med, hur mycket man än pälsar på sig eller hur mycket man än skruvar upp elementet! 

I fönstret lyser dock adventsstjärnan... I köksfönstret står adventsstaken... På bordet ligger en påse med gula små bullar formade till "S"... Så jo... Det är ganska mysigt... Det är ganska mysigt med decembermånaden... OCKSÅ!

Glad lucia på er! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0