Orolig...







Jag är väldigt orolig över min lilla älskade Sammet... Hon fyller tio år i år. Så hon är inte supergammal, men heller inte superung... Hon har sedan i våras haft problem med att "hålla sig". Det har hänt (med ojämna mellanrum) att hon råkat kissa inne. Sammet - som varit helt och totalt rumsren sedan hon var... kanske 14 veckor gammal... Kanske beror det på att hon fick livmoderinflammation för ett par år sedan och opererades... Kanske gjorde operationen att hennes muskler "där nere" inte riktigt fungerar som tidigare. Hon har också varit rättså överviktig. Något jag varit väldigt orolig över, så jag har (med hårda påtryckningar att hennes för höga vikt skulle förkorta livslängden på henne) drivit igenom att hon inte skulle få så mycket mat som hon fick, och att det inte var djurplågeri att låta henne gå omkring och vara hungrig - inte i jämförelse med alla risker som övervikten medförde!

Hon har nu gått ner i vikt, och det märks att hon är mycket piggare än tidigare. Hon orkar springa och leka när vi är ute. Hon orkar busa. Det är inte längre påfrestande på samma sätt. Och det har varit så otroligt skönt för mitt mattehjärta!

Men nu har hon börjat "skvätta" inne igen. Det verkar vara när hon ligger och sover som det kan komma några droppar där hon ligger. Hon har fått medicin mot urinvägsinfektion, eftersom det verkade som att det blev värre efter att hon varit ute länge i kylan, och speciellt om hon legat ner utomhus när det varit många minusgrader...

Men jag börjar fundera... Tänk om det är något annat? Något värre än "bara" lite urinvägsinfektion? Diabetes? Det känns ju inte helt främmande eftersom hon varit så överviktig... Hon dricker ganska mycket. Och det i sig är ju ett tecken på att det skulle kunna vara just diabetes...

Jag förlorade min första hund när han bara var fem år gammal! Min älskade Rasmus! Det är en förlust som alltid finns med mig! I april 2003 blev Rasmus plötsligt sjuk. Jag var inte alls beredd på det, och mitt liv vändes upp-och-ned! Jag vill INTE förlora Sammet också! Det är min största skräck - att Sammet skulle... skulle dö ifrån mig! Så denna tanke på diabetes, eller någon allvarlig sjukdom över huvud taget... Jag fixar inte det! Det får helt enkelt inte hända denna underbara, fina, älskade lilla hund något!

Älskade, älskade lilla Sammet...


Kommentarer
Postat av: Emma

Uscha, låter inte alls roligt, =( hoppas det inte är något allvarligt med Sammet. Förstår dock hur du känner, blir ju jätteorolig varje gång nån av mina katter är dålig, men håller tummarna att det inte är något allvarligt fel på henne. =)

Kram från Emma =)

2011-01-20 @ 20:02:05
Postat av: Simone H

Vilken liten sötnos :D

2011-01-21 @ 13:24:55
URL: http://simoneh.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0