Manipulation?

För ett par dagar sedan följde jag med M till hans bror med familj. På kvällen åkte den älsta dottern, Emelie på ridlektion, och jag lekte vidare med lillasyster Ellinor. Ellinor ville leka i Emelies "privata koja", och jag frågade om Emelie hade sagt att det var okej.
- Jadå, när Emelie inte är här får vi leka där jur mycket vi vill! säger den fyraåriga lillasystern.
- Det är bara när hon är här som jag inte får gå in och ta saker därifrån! fortsätter hon.
Jag vet att "kojan" är väldigt... så att säga "helig" för Emelie. Så jag frågar Ellinor:
- Har Emelie sagt att vi får vara där när hon inte är hemma?
- Jaadå! försäkrar Ellinor. Men jag misstänker att... att det kanske inte riktigt är så som Emelie sagt, därför säger jag:
- Okej. Då litar jag på dig. För du vet ju att man inte ska ljuga, så det är jättebra att du inte gör det nu heller!
Ellinor ser lite förlägen ut innan hon säger:
- Fast... Det är roligare att bygga med lego!

Sedan ser jag hur hennes snabba små fötter försvinner bort mot legot. Jag hinner se att strumpbyxornas fötter är lite smutsiga på undersidan. Och jag vet att jag har gjort en liten "fuling" genom att spela på hennes samvete. Men... är det bara totalt fel att göra så? Var det jag gjorde bara en elak liten manipulation, eller gick min avsikt att "träna" hennes samvete hem på ett sätt som var positivt?

Är jag "bad nanny" or "good nanny"? Eller både och?

Kommentarer
Postat av: Elvira MJackson

Good nanny, helt klart :D

2011-07-02 @ 12:15:53
URL: http://thegirlismine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0