Att skada någon annan är aldrig okej!

Hudiksvalls tingsrätt har dömt tre tjejer till dagsböter för skadegörelse efter att de klippt manar och svansar på fem hästar och ponnyer.

Jag är ingen hästtjej. Har aldrig varit. Jag har ridit ett kort tag, men... Det har liksom aldrig varit min grej. Däremot älskar jag djur. Och jag tycker att det är bland det värsta man kan göra att ge sig på oskyldiga djur! Ungefär som att ge sig på barn - totalt oskyldiga individer som inte kan försvara sig! Och att klippa av manar och svansar på hästar... Jag vet inte hur mycket hästarna lider av det, men faktum är att dessa hästar ägs av tonårstjejer - 13-åringar som tävlar dressyr. Och så pass mycket vet till och med jag - att i dressyr bedöms hästens utseende! 

Tänk att du är en tonårstjej. Du går i skolan varje dag. Och hur pissigt det än är så bedöms man efter sitt utseende i skolan. Tänk att du vaknar på morgonen och upptäcker att någon under natten tagit sig in i ditt rum och klippt av en rejäl bit av ditt långa hår... Skulle du bli glad då? Skulle du tycka att "wow, vilket kul practical joke!" Troligtvis inte. 

Det är skillnad på att skämta och att aktivt gå in för att förstöra. Ibland kan skämt såra - utan att det var meningen från skämtarens sida. Då är det en annan sak... Men att aktivt gå in för att förstöra, skada, kränka... Då är det något som är fel! Om någon känner att han/hon/de måste såra någon annan... Då är det något som är fel. Då tror jag - helt ärligt - att man behöver någon form av hjälp. Jag vet att det låter som en klysha - men jag tror faktiskt att det är så! Är man så arg, olycklig, sårad... att man vill skada någon annan (eller sig själv)... Då behöver man hjälp. 

Det är aldrig okej att ge sig på någon som inte kan försvara sig. Det är aldrig okej att ge sig på djur, barn, funktionshindrade, äldre eller NÅGON! Det är aldrig rätt! Det finns andra lösningar! Och jag tror att det framför allt är lösningarna som behöver belysas...  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0