Du kan ju när du vill!

Hur många gånger har jag inte fått höra den frasen? "Du kan ju när du vill!" Okej, jag får väl erkänna att det var sisådär en 20 år sedan sist, men jag kom att tänka på det idag... Hur fundamentalt fel de hade. Jag undrar om de själva ens trodde på vad de sade, eller om det enbart var plattityder... Tomma ord i syfte att få mig att prestera bättre... Tja, det hjälpte inte speciellt mycket. För jag kunde... ibland! Men inte bara för att jag bestämde mig för att vilja det - för gudarna ska veta hur mycket jag VILLE VILJA, eller snarare ville KUNNA! Jag vill mycket. Men det krävs mer än enbart viljan för att jag ska lyckas med något. Om vi tar något så konkret som ett prov i skolan till exempel... Jag ville såklart fokusera och plugga och få högsta betyg på alla prov! Ibland lyckades jag, ibland gick det åt helskotta, oavsett hur mycket jag ville och oavsett hur mycket jag FÖRSÖKTE! Vad var det som hindrade mig? Jag önskar att det var så enkelt som huvudvärk eller hösnuva eller... något! Något konkret. Och ibland fanns det verkligen en synlig anledning. Ibland fanns en mindresynlig anledning, men fortfarande en anledning. Jag mådde skitdåligt över något, hade ångest och kanske till och med något att ha ångest över också... Men ofta fanns det ingen ordentlig förklaring. Det gör det fortfarande inte. Ibland går det så enkelt att utveckla mina ofärdiga färdigheter... Ibland kan jag känna hur enkelt det går att prestera något, skapa något eller slipa på någotjag ännu inte riktigt lärt mig. Och ibland går det bara åt skogen och jag river mig i skallen och undrar vilken talangfull osalig (eller salig) ande som tog över min kropp igår och fick min hand att skriva läsligt. För idag kan jag verkligen inte skriva ett dugg snyggare än när jag var fyra...
 
Jag önskar verkligen att jag kunde när jag ville. Eller att jag åtminstone kunde bena ut vad som sätter käppar i hjulet för mig allt som oftast... Men... sorry - kanske har jag kommit en millimeter på vägen... att förstå vad just jag behöver för att klara av just detta just nu... En millimeter... Jag har bara ett par miljoner mil kvar alltså... :S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0