Textredigerare - något för mig?

Jag vet att jag är superlarvig, men jag stör mig något enormt på människor som inte kan skriva ordentligt! Då pratar jag inte om enstaka felstavningar eller små struntfel, utan personer som "sär skriver" (medveten särskrivning) precis alla ord som innehåller så många bokstäver att det går att särskriva. Jag vet att jag själv inte alltid skriver perfekt. Jag har en störande ovana att istället skriva ihop ord som egentligen ska särskrivas. "På väg" blir ofta "påväg" när jag inte tänker mig för. Till exempel. Och - jag börjar väldigt många meningar med "och" också. ;)

Nej, enstaka små särskrivningar/felstavningar/felkommateringar bekymrar mig inte särskilt. Men när skribenter kastar om ord i meningar så man måste läsa samma mening tre-fyra gånger för att förstå vad som menas... då blir jag störd.

Jag blir också irriterad på att folk inte kan skriva "de" eller "dem". "Dom sa till hons syster att de var fel färg på rull gardinen i hons sov rum".
  "De var jätte trevligt att Anna och Stefan kom till han. (Med syskon barnen)."

Jag får lust att erbjuda mig redigera såna (ja, jag vet att det heter sådana, men jag skriver "såna" av ren lathet) texter. För att de ska bli liiite lättare att hänga med i. Men jag måste erkänna att det i många fall skulle vara svårt - just eftersom jag inte riktigt förstår vad författaren till inlägget vill säga!

Nej, nu ska jag nog ta och lämna datorn och irritationen på rummet, för att i stället (eller heter det "istället"? Jag blir alldeles vimsig av att ha läst sär skrivningar i ett par timmar) - umgås med min kära bror som är här!

Ursäkta alla eventuella felskrivningar!
/Nanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0